Veelgestelde Vragen

Banden

Kan de bandendruk verschillen na het rijden ?

Jawel, indien er gereden is kan er een verschil van 0.2 – 0.5 Bar optreden

Hoe reken ik KPa om in BAR ?

bv: 330 KPa = 3,3 Bar

Hoe rekenen ik PSI om in BAR ?

PSI wordt omgerekend naar BAR door het aantal PSI met 0,06894 te vermenigvuldigen

Voorbeeld: 64 PSI x 0,06894 = 4,4 BAR

Wat is de juiste bandendruk van de caravan?

De juiste bandendruk of bandenspanning is van belang om veilig onderweg te zijn met de aanhangwagen of caravan. Het aantal BAR is afhankelijk van de band en velg, ook afhankelijk van het gewicht van de caravan.

Het is van belang regelmatig de bandenspanning te controleren om onnodige bandenslijtage en ongelukken te voorkomen.

De juiste bandendruk staat op de band vermeld als PSI  of als KPa , dat is de maximum in koude toestand !

 

 Kogeldruk

Hoe meet / weegt u de kogeldruk ?

Een oude methode is het plaatsen van een stok in de koppeling van de caravan, die dan op een personenweegschaal staat.   Als de poten van de caravan ingedraaid zijn en het neuswieltje omhoog gedraaid wordt, rust de dissel van de caravan op deze stok.   Op de personenweegschaal kan u dan het exacte gewicht aflezen , dat is de kogeldruk van de caravan.    Uiteraard staan er in de handel ook verschillende digitale toestellen om dit te meten/wegen.    Een handig toestel is de Reich TLC, verkrijgbaar in onze fysieke campingshop of online te bestellen op onze webshop op volgende link :     https://shop.europacaravans.be/techniek/chassisonderdelen/disselwegers/reich-disselweger-digitaal-enkel-asser

Hoeveel mag de kogeldruk zijn?

Het gewicht is afhankelijk van de auto, hoeveel gewicht u mag hebben als  kogeldruk op de dissel van de caravan staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest van uw auto.

Als er bv staat 75 kg, dan mag u 75 kg gewicht hebben op de trekhaak van de caravan en voor de veiligheid is het best dat u gaat laden tot het maximum, maar zeker niet meer !

Hierop zit een maximumtolerantie van 5%

Wat is kogeldruk?

Kogeldruk is het gewicht op de bol van de dissel.

 

 Koelkast

Wat is het verschil tussen een gewone absorptiekoelkast en een compressorkoelkast

** In de meeste caravans en motorhomes zit een absorptiekoelkast, de koelkast wekt warmte op doormiddel van gas of elektriciteit en hierdoor ontstaat een natuurkundige reactie tussen amoniak en waterstof (koelvloeistof)  te kunnen koelen.  De warmte komt aan de buitenzijde van de caravan/motorhome naar buiten door de roosters.

Absorptiekoelkast : voordelen

  • Werkt op zowel 12/ 24 volt, 230 volt als gas
  • Maakt nauwelijks geluid

Absorptiekoelkast : nadelen

  • Koelbereik boven 30 graden minder goed
  • Duurt relatief lang om op temperatuur te komen
  • Verbruikt naar verhouding meer energie dan een compressor koelkast
  • Onmogelijk aan te sluiten op een leefbatterij of zonnepaneel door het relatief hoge energieverbruik

 

** Een compressor koelkast werkt op dezelfde manier als de koelkast die je thuis hebt staan. Deze maakt ook gebruik van een koelmiddel dat stroomt in een gesloten kringloopsysteem. Dit koelmiddel wordt onder druk van een compressor vloeibaar gemaakt waarna het expandeert en warmte uit de koelkast opneemt. Zodoende daalt de temperatuur in de koelkast en wordt vocht aan de lucht onttrokken. Een compressor koelkast is vaak uitgerust met een vriesvak dat kan koelen tot -18 graden.   In de nieuwe KABE caravans heeft men de keuze tussen een absorptie of compressorkoelkast.

Compressorkoelkast : voordelen

  • Energiezuinig
  • Niet gevoelig voor buitentemperatuur
  • Koeltemperatuur wordt binnen no-time bereikt
  • Te gebruiken in combinatie met zonnepaneel op 12V

Het grootste voordeel van de compressor koelkast is dat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de koelprestaties. Zelfs bij temperaturen boven de 35 graden blijven drankjes en eten met een compressor koelkast gekoeld. Ter vergelijking: een absorptie koelkast koelt tot maximaal 20-25 graden beneden de buitentemperatuur.

Compressorkoelkast : nadelen

  • Maakt meer geluid dan absorptie koelkast

Mijn koelkast koelt niet genoeg op 230 v

In extreme temperaturen kan het zijn dat de koelkast niet koud genoeg wordt binnenin op 230v.  Daarom raden we aan om de koelkast op gas te zetten voor enkele dagen en ook op halve stand in plaats van op maximum !  (zie tips ivm gebruik van de koelkast)

Eventueel kunnen we een ventilator achter de koelkast plaatsen die ervoor zorgt dat de warmte die ontwikkeld wordt sneller naar buiten geventileerd wordt.

Tips ivm gebruik van de koelkast in caravan/motorhome

1.gebruik een elektriciteitskabel van 2,5 mm2 in plaats van 1,5 mm2 , dan koelt de koelkast beter

2.zet de stand van de frigo nooit op maximum !    een halve stand is perfect voor de zomer, een ¾ stand is beter voor de winter.

3.bij extreme warmte is het beter de koelkast op gas te laten draaien en op halve stand

4.in de winter gebruik je best de winterafdekkingen voor de koelkast

5. alvorens op reis te vertrekken, laat de koelkast minimum 2 dagen op voorhand koelen op 230v, tijdens de reis wordt de koelte in de frigo onderhouden op 12v

Hoe zet ik mijn koelkast op ‘winterstand’

Elke mobiele koelkast heeft een ‘winterstand’ , afhankelijk van het merk en type koelkast.   De winterstand mag NIET gebruikt worden als de caravan aan het rijden is

  • Bij Dometic is dat het schuivertje in het midden dat naar voor geschoven moet worden
  • Bij Thetford zit er een hendeltje dat overgeplooid moet worden in de winter

            

Mijn koelkast werkt niet op 12 V

  • De indicatie 12V op de koelkast betekent dat men de koelkast op 12v , de batterij van de auto, kan zetten tijdens het rijden. Het kan evenwel zijn dat, bij sommige grote frigo’s van 165 of 189 liter, kan het zijn dat de koelkast niet aangesloten is op het 12V-circuit, dit omdat het stroomverbruik te groot is voor de auto.   Een oplossing is de koelkast op gas zetten tijdens het rijden, maar dat mag enkel maar als u een mono-control of duocontrol in de disselbak zitten hebt met een crashsensor, deze zorgt ervoor dat de gas afgecoupeerd wordt mocht u een accident hebben.
  • Als er een leefbatterij in de caravan zit, zal de koelkast zal NOOIT op 12v van de batterij geschakeld worden, dan zou de batterij namelijk al volledig leeggetrokken zijn na een paar uur.

Hoe werkt de koelkast van een caravan/motorhome ?

In de meeste caravans en motorhomes zit een absorptiekoelkast, de koelkast wekt warmte op doormiddel van gas of elektriciteit en hierdoor ontstaat een natuurkundige reactie tussen amoniak en waterstof (koelvloeistof)  te kunnen koelen.  De warmte komt aan de buitenzijde van de caravan/motorhome naar buiten door de roosters.   Dek deze roosters in de zomer niet af en zet de stand van de koelkast in de zomer op minder dan de helft, dan gaat uw koelkast volledig gaan koelen.    Een veelgemaakte fout is  de koelkast op maximum zetten, dan moet de koelkast te veel warmte ontwikkelen om te kunnen koelen !
Bij extreme hoge buitentemperaturen zal de koelkast ook wel beter koelen op gas dan op elektriciteit.

 

 Caravan-accesoires

Wist je dat er altijd een reden is om…

Wist je dat er altijd een reden is om te kamperen ? Want tijdens het kamperen

1. Voel je je vrij

2. verdwijnt je stress

3. kamperen is duurzaam

4. kamperen is goed voor je gezondheid

5. je maakt vrienden voor het leven

6. Kamperen is goedkoper

7. Kamperen laat je digitaal ontgiften  !

 

Wat is een E&P ?

Een E&P systeem is een hydraulisch levellingssysteem, om uw caravan volledig automatisch en voorzichtig in de horizontale positie te plaatsen.

In de eerste instantie schuiven de twee steunen aan de as uit, bewegen in hun geheel omhoog en lijnen de caravan over de gehele breedte precies horizontaal uit. In de volgende stap wordt de caravan in de lengteas nauwkeurig uitgelijnd via de vier hydraulische big foot-steunen op de hoeken, die de conventionele kruksteunen vervangen. Op die manier staat de caravan binnen de twee minuten volautomatisch horizontaal en stevig. De zes hydraulische steunen zijne via montageplaten met het voertuigframe en de as verbonden. De uitlijning in twee stappen en de beweging van de steunen in paren voorkomen dat schadelijke torsiekrachten via de voertuigbodem aan de opbouw worden doorgegeven. Dit zorgt niet alleen voor maximaal comfort, maar biedt ook maximale veiligheid voor het chassis en rijwerk.

  • Horizontaal in 2 minuten
  • Stabiele en veilige stand
  • Onmiddellijk klaar voor gebruik
  • Voor caravans met één of twee assen tot 3,5 ton totaalgewicht
  • Voorkom schade aan banden door de wielen van de grond te tillen in de winterstalling
  • Onderhoudsvrij
  • volledig hydraulisch
  • AL-KO big foot-steunpoten inbegrepen
  • Zeer eenvoudig
  • Diefstalbeveiliging inbegrepen

 

 

 

 Verwarming

Kan een elektrische verwarming ingebouwd worden in de caravan?

Als er een bestaande kachel Truma van de S-reeks ingebouwd zit in de caravan , kan er perfect een elektrisch element (Truma Ultraheat) gemonteerd worden.

De Truma Ultraheat is de ideale elektrische bijverwarming en is uitgevoerd met een thermostaat voor een optimale kamertemperatuur. De hulpverwarming is niet alleen in de overgangsperiode de ideale aanvulling op de gasverwarming, ook bij extreme weersomstandigheden is sneller opwarmen mogelijk.

De bijverwarming wordt aan de inbouwkast van de kachel bevestigd en zit tussen de inbouwkast en de warmtewisselaar. Voor het gebruik van de bijverwarming is een elektrische aansluiting met 230 V ~ 50 Hz (8,5 A) nodig.

Bij het gebruiken van de ultraheat heeft u de keuze tussen 500 watt, 1000 watt of 2000 watt te kiezen, wat afhankelijk is van het aantal ampères wat u heeft op camping .

De truma ultraheat kan afzonderlijk gebruikt worden van de gasverwarming of kan samen met de gaskachel opgezet worden bij extreem koude buitentemperaturen.

 

Gaslektest en certificaat G607

Zoals u misschien al heeft ondervonden kan er in Duitsland op de camping naar een certificaat G607 gevraagd worden, dat is een goedkeuring van de gasinstallatie van uw caravan of camper volgens de normen van de Duitse wetgeving.
Het heeft te maken met wettelijke aansprakelijkheid van de campingbeheerder. Ontstaat er een gas gerelateerde ongeval en er is aantoonbaar geen goedkeuring aanwezig dan heeft de campingbeheerder een probleem.

Deze certificering wordt uitgereikt door het “Deutscher Verband Flussiggas” Heeft u deze in Duitsland verplichte goedkeuring niet dan kan er een standplaats op de camping geweigerd worden.  Tegenwoordig kunnen ook Zwitserse en Oostenrijkse campings naar het certificaat vragen.

De goedkeuring houdt in dat de gasinstallatie moet worden gekeurd volgens de G607 norm en dat er een logboek moet aanwezig zijn met een goedkeuringssticker.  Om de goedkeuring te behalen dient uw caravan of camper aan een uitgebreide keuring onderworpen te worden om een certificaat te bekomen.

Europacaravans heeft alle cursussen gevolgd en bijgevolg kan deze certificering door Europacaravans voor u verzorgd worden. 

De keuring kan alleen op afspraak bij Europacaravan uitgevoerd worden en neemt vooral de eerste keer als er een nieuw logboek aangemaakt moet worden enige tijd in beslag.

Heeft u al een logboek volgens G607 (geel boekje) dan moet er om de twee jaar een controle uitgevoerd worden.

Na de controle ontvangt u een certificaat, een goedkeuringssticker en een aantekening in het logboek dat alles gecontroleerd is. Deze goedkeuring is 2 jaar geldig.

Europacaravans Kluisbergen is gecertificeerd G607 door DVFG (Deutscher Verband Flussiggas) na deelgenomen te hebben aan een meerdaagse training ! 

 

 Water

Hoe vervang ik de pomp in de watertank ?

Het vervangen van een pomp in een watertank is vaak vrij eenvoudig. Meestal zit de pomp aansluiting namelijk buiten de watertank en is het niet nodig de aansluiting waterdicht te maken.

Een nieuwe pomp

Ook voor een nieuwe pomp om je kranen en eventuele douche van water te voorzien kun je bij Europacaravans terecht. Je kunt de specificaties op de oude pomp fotograferen of de oude pomp meebrengen , en met ons overleggen voor een passende vervanger (misschien wil je wel een iets krachtigere?).

Lokaliseer de kapotte pomp

De dompelpomp in de watertank is in een caravan of camper vaak makkelijk te bereiken via een serviceluik. De pomp zelf bevindt zich dan vaak onder een draaidop die de tank afsluit.

Pomp verwijderen

Bij een watertank zit de aansluiting van de pomp vaak buiten de tank en kun je de pomp gewoon loshalen door de schroeven in een lusterklem los te draaien en het draad door de opening van de tankdop te trekken. Zit er geen lusterklem , dan kun je de draden doorknippen op ongeveer 3 cm achter het punt waar de pomp aan het netwerk van de caravan/camper vastzit (daar waar je de blauwe en bruine draad kunt zien buiten de tank). Let op: zorg voor je ergens aan begint dat de pomp niet meer onder spanning staat.

Pomp vervangen, hoe moet dat?

Klaarmaken voor nieuwe aansluiting

Wanneer dit nog niet gebeurd is, verwijder dan voorzichtig met een mes ongeveer 1,5 cm van de buitenste isolatie van de stroomdraad (vanaf het uiteinde) van de nieuwe pomp. Ook van zowel de blauwe als de bruine draad die overblijven verwijder je ongeveer 8 mm van de isolatie. Zorg er hierbij voor dat het draad zelf ongeschonden blijft. Wanneer je in Stap 3 de draden hebt moeten doorknippen, strip dan ook de doorknipte blauwe en bruine draad voor ongeveer 8 mm.

Aansluiten van de nieuwe pomp

Voor het aansluiten doe je precies hetzelfde als het loshalen, maar dan in omgekeerde volgorde. Je voert het snoer door de opening in de dop, steekt de draden in het kroonsteentje (bruin bij bruin, blauw bij blauw) en draait de schroeven van het kroonsteentje vast. Zat er nog geen lusterklem, dan kun je deze nu plaatsen.

Terugplaatsen van de pomp

Nadat de pomp is aangesloten kun je de waterslang weer op de pomp aansluiten en vervolgens de pomp in de tank laten zakken. Draai de dop weer op de tank, sluit de stroom weer aan en proberen maar!

Ontluchten en vullen van het watersysteem

Voordat u weer gaat kamperen met de caravan, dient u het watersysteem te ontluchten, zodat deze weer in gebruik kan worden genomen na de winter.

  1. Eerst vult u de watertank.
  2. Dat zet u de koude kraan open en wacht u net zolang tot er water uit de kraan komt.
  3. Vervolgens zet u de kraan op de warme stand om de boiler te vullen. Wanneer er water uit de kraan komt, is de boiler gevuld.
  4. Als de boiler gevuld is zet u hem aan om de boiler op te warmen. Let op, de boiler werkt alleen op 220 volt!

Zodra u de caravan voor een lange tijd niet gaat gebruiken, is het noodzakelijk om het systeem af te tappen.

  1. Trek de stop uit de watertank om deze leeg te laten lopen.
  2. Draai de kranen van de boiler open, zodat ook deze leegloopt.
  3. Als laatste opent u alle kranen, zodat er geen water in de leidingen blijft staan.

Dit alles is belangrijk vanwege hygiëne en vorst. Wanneer u deze stappen volgt kunt u de volgende keer weer met plezier uw caravan ophalen, zonder verrassingen!

 

Kan een buitendouche gemonteerd worden in de zijkant van de caravan of camper ?

Afhankelijk van het model van caravan of camper kan in de meeste gevallen wel een buitendouche ingebouwd worden in de zijwand.

De buitendouche is dan aangesloten op het watercircuit en boiler van caravan of camper.   Eventueel kan een douche-tent nuttig zijn om buiten te plaatsen, zo heeft u wat meer privacy bij het douchen 😉

Trigano Toilettent Silma Quick

Kan een douche in de caravan geïnstalleerd worden?

Kamperen met je eigen caravan is veilig.    Eigen sanitair is nog veiliger !  


In de caravans zit wel een eigen toilet en douchebak, maar nog geen echte douche. In sommige caravans kunnen we een douche-uitbreidingsset installeren, met douchekraan aangesloten op het warm-watercircuit van de caravan, douchekraanhouder, gordijnrail en het douchegordijn zelf.   Voor Knaus, Weinsberg, Kabe en Sprite kunnen we deze douche-uitbreidingssets bestellen in de fabriek.   Prijs op aanvraag, dit is afhankelijk van het type caravan.

Wat is een citywateraansluiting

Stromend water in de caravan zonder bij te vullen zoals bij u thuis ! 

Vele campings bieden comfortplaatsen aan met een eigen waterkraantje op de plaats.   Als u een citywateraansluiting heeft, kan u via een tuinslang gebruik maken van stromend water in de caravan.

Als je stromend water wilt in de caravan kunnen we een Reich City wateraansluiting installeren samen met een colorado plus verzorgingskast.
De Citywateraansluiting is een vlotter die in te bouwen is in elke watertank. Je sluit de watertank aan op het waterleidingnetwerk tot een maximale druk van 6 bar. Zakt het waterniveau in de tank, dan opent het ventiel en vult de watervoorraad automatisch weer bij. Met de afstelknop kun je eenvoudig het waterpeil in stellen op de vlotter.


De Reich citywateraansluiting is rechtstreeks aan te sluiten op de verzorgingskast COLORADO (PLUS). Op deze manier wordt de druk gereduceerd tot 0,7 bar. Indien u geen vaste wateraansluiting heeft, kunt u het water gebruiken zoals u dit gewend bent door het bijvullen van de tank met een jerrykan.

Gardena heeft oprolbare (platte) tuinslangen, uit ondervinding weten we dat dit goede zijn en makkelijk mee te nemen.

 

 Onderhoud

Moet de caravan leeg zijn voor een onderhoudsbeurt ?

De caravan moet absoluut NIET leeg zijn, maar mogen wij vragen om niets op de bedden te leggen en niets in het gangpad zodat de caravan vrij toegankelijk is voor onze techniekers ?    En als er op een bepaalde plaats moet gewerkt worden, bijvoorbeeld stopcontact bijsteken in de bovenste keukenkasten, dan zouden we willen vragen om uw keukengerief bij u thuis te laten.  Dit maakt het makkelijker voor onze werknemers om te werken is voordeliger voor u .

Wat houdt een groot onderhoud in van de caravan ?

Een groot onderhoud bevat volgend nazicht :

smeren uitdraaisteunen, nazien en smeren oplooprem, frictiepads nakijken , verlichting buiten controleren, visuele controle onderkant caravan, visuele controle zijkanten op aluminium-rot & beschadigingen die belangrijk kunnen zijn naar vochtinsijpeling toe & vochtcontrole zelf, controle breekkabel, controle deurvanger, controle stofhoes, regelen remmen aan de stang

PLUS

het smeren van de raamrubbers, uitkuisen remmen en regelen aan het wiel, speling van het wiel controleren, controle gasdarmen, controle waterpompjes en waterkranen, uittesten batterij, controleren mover en smeren rollementen mover

 

Wat houdt een klein onderhoud in van de caravan ?

smeren uitdraaisteunen, nazien en smeren oplooprem, frictiepads nakijken , verlichting buiten controleren, visuele controle onderkant caravan, visuele controle zijkanten op aluminium-rot & beschadigingen die belangrijk kunnen zijn naar vochtinsijpeling toe & vochtcontrole zelf, controle breekkabel, controle deurvanger, controle stofhoes, regelen remmen aan de stang

 Mover

Mijn mover doet het niet meer, wat nu ?

Alvorens ons te contacteren vragen we u volgende zaken te controleren in verband met de mover :

  1. Is de batterij volledig opgeladen ?
  2. Zitten de accusnelklemmen goed op de batterij?
  3. Eerst de hoofdschakelaar opzetten, dan pas de afstandsbediening van de mover aanleggen, deze volgorde is belangrijk
  4. Heeft u alles gecontroleerd en heeft u nog steeds een probleem, dan kan u ons een email sturen of bellen MAAR  hou uw aankoopfaktuur bij de hand want  wij vragen u 1) het merk en type van de mover en 2)merk en type van de batterij en 3) jaar van installatie 

Garantie op movers

Er wordt 5 jaar fabrieksgarantie gegeven op de movermerken Truma, Reich, Powrmover (Powrtouch), Ego, Quattro en ALKO

Op de batterijen/accu’s van de movers zit normaal 1 jaar garantie, tenzij er extra garantie gegeven wordt van de fabrikant.  Op de Powerxtreme accu’s zit een extra garantie zodat u 5 jaar waarborg krijgt.

Wat is het verschil tussen een half-automatische mover en een volautomatische mover

Manueel

De motors van een handmatige mover worden tegen de wielen gezet door middel van een hefboom- of slingersysteem.

Automatisch

De motors van de movers worden tegen de wielen gezet door middel van de afstandsbediening.

Wordt de batterij van de mover opgeladen tijdens het rijden?

Bij een normale installatie van een mover met batterij, wordt de batterij nooit opgeladen tijdens het rijden, opladen is enkel op 230v.  MAAR als er een booster geïnstalleerd wordt, dan kan de batterij wel opgeladen worden tijdens het rijden, het installeren van een booster is op uitdrukkelijke vraag.

Kan de batterij van de mover dienen voor verlichting in de caravan ?

Als de batterij van de mover voldoende krachtig is, kan deze inderdaad gebruikt worden als leefbatterij.   Dan dient er een schakeling gemaakt worden zodat u kan kiezen of u netstroom 230v gebruikt of 12v van de batterij.    De batterij kan dan gebruikt worden voor verlichting in de caravan , en voor het aandrijven van de waterpompjes/toilet.   De koelkast zal nooit werken op de batterij van de mover, daarvoor trekt de koelkast teveel stroom en zou de batterij direct leeggetrokken worden.

Wat doen met de mover in de winter

Batterijen in de afstandsbediening : haalt u best uit in de winter en bewaart u thuis, samen met de afstandsbediening

Batterij van de mover : wat doen met de batterij is afhankelijk van het type batterij

*Lithium batterijen Powerxtreme : die moet volledig opgeladen zijn, dan moet u 1 of 2 accusnelklemmen loskoppelen en dan mag u de batterij de hele winter laten staan.   Nog beter is de batterij uitnemen en thuis in de garage laten staan.

*Gele batterijen Optima Yellow top : die moet volledig opgeladen zijn, dan moet u 1 of 2 accusnelklemmen loskoppelen en dan mag u de batterij de hele winter laten staan. Nog beter is de batterij uitnemen en thuis in de garage laten staan.

*Zware AGM batterijen : best is de batterij uithalen samen met de lader en deze in uw garage zetten. Een AGM batterij zal het langst meegaan als je die elke maand een dag gaat opladen

Hoe start ik de mover en batterij terug op na een langere periode van stilstand

1.zorg ervoor dat de accu volledig opgeladen is , dat zie je door een aanduiding op de lader van de batterij of door een aanduiding op de batterij zelf als de lader ingebouwd zit.

2. zet de accusnelklemmen terug op de batterij,  rood op de positieve klem, blauw op de negatieve klem

3. Zet de hoofdschakelaar van de mover op in de caravan (rode sleutel of zwart knopje)

4. zet de batterijtjes terug in de afstandsbediening van de mover (batterijtjes werden in de winter normaal uitgehaald en afzonderlijk met de afstandsbediening in uw huis bewaard)

5. Zet de afstandsbediening op  (nadat de hoofdschakelaar opstaat)

6. Zet de mover tegen de wielen , voor half-automatische movers is dat met de hendel of zwengel, voor vol-automatische movers is dat met de afstandsbediening

7. Zet de handrem van de caravan naar beneden

8. U kan nu beginnen met manoeuvreren

9. na het manoeuvreren zet u de hoofdschakelaar terug af en worden de motoren van de mover terug verwijderd van de banden.    Wilt u de mover tegen de banden laten staan, dan raden we aan om dit max 48 uur te doen.

Mogen de rollen van de mover tegen de wielen blijven staan?

We raden aan om dit max 2 dagen te doen, want de rollen zetten druk op de banden van de caravan, op langere termijn is dit niet goed voor slijtage van de banden.

Hoe zet ik de Reich mover in werking?

Er zijn al enkele generaties afstandsbedieningen in de Reich-movers, bij de laatste generaties movers is gewoon 2x op de rode knop drukken

   

Maar zet eerst de rode hoofdschakelaar op !

Hoe stel ik de Powermover in werking ?

Er zijn al enkele generaties afstandsbedieningen in de movers, de laatste generatie is gewoon enkele seconden op de groene knop drukken, de oudere generatie afstandsbedieningen is de 2 groene knoppen  tegelijkertijd indrukken.

Maar zet eerst de rode hoofdschakelaar op , en dan pas de afstandsbediening !!!

Mag de rode hoofdschakelaar op blijven staan?

Neen, na elk gebruik van de mover dient u de rode hoofdschakelaar af te zetten, zo wordt het systeem van de mover volledig afgezet

Hoe stel ik de Ego Titanium in werking?

Eerst de hoofdschakelaar van de mover opzetten en dan 2 keer drukken op de on/off knop van de afstandsbediening.

afstandsbediening ego titanium  :                    rode hoofdschakelaar :

                                                     

 

 

 

 

 

 

 Airco

Moet de airco een onderhoud krijgen ?

Afhankelijk van het type airco en afhankelijk van het gebruik van de airco  moeten de filters inderdaad vervangen worden.

Mag de airco 24 u aan één stuk draaien?

Neen,  ideaal is de airco 1,5 u op voorhand opzetten,  zo gaat u de levensduur van de airco verlengen.

 Accu/Batterij

Garantie op movers

Er wordt 5 jaar fabrieksgarantie gegeven op de movermerken Truma, Reich, Powrmover (Powrtouch), Ego, Quattro en ALKO

Op de batterijen/accu’s van de movers zit normaal 1 jaar garantie, tenzij er extra garantie gegeven wordt van de fabrikant.  Op de Powerxtreme accu’s zit een extra garantie zodat u 5 jaar waarborg krijgt.

Wat doen met de batterij in de winter

Batterijen in de afstandsbedieningen : haalt u best uit in de winter en bewaart u thuis, samen met de afstandsbediening

Batterij van de mover :

*Lithium batterijen Powerxtreme : die moet volledig opgeladen zijn, dan moet u 1 of 2 accusnelklemmen loskoppelen en dan mag u de batterij de hele winter laten staan.   Nog beter is de batterij uitnemen en thuis in de garage laten staan.

*Gele batterijen Optima Yellow top : die moet volledig opgeladen zijn, dan moet u 1 of 2 accusnelklemmen loskoppelen en dan mag u de batterij de hele winter laten staan. Nog beter is de batterij uitnemen en thuis in de garage laten staan.

*Zware AGM batterijen : best is de batterij uithalen samen met de lader en deze in uw garage zetten. Een AGM batterij zal het langst meegaan als je die elke maand een dag gaat opladen

Kan de batterij opgeladen worden met een zonnepaneel ?

Dat kan, wij plaatsen regelmatig zonnepanelen met laadregelaars op caravans.   Prijs is afhankelijk van het type batterij dat u wenst en aan de hand van de zwaarte van de batterij gaan we het type zonnepaneel gaan bepalen, het paneel en de laadregelaar moeten voldoende krachtig zijn om de batterij op te laden.

Wordt de batterij van de mover opgeladen tijdens het rijden?

Bij een normale installatie van een mover met batterij, wordt de batterij nooit opgeladen tijdens het rijden, opladen is enkel op 230v.  MAAR als er een booster geïnstalleerd wordt, dan kan de batterij wel opgeladen worden tijdens het rijden, het installeren van een booster is op uitdrukkelijke vraag.

Kan de batterij van de mover dienen voor verlichting in de caravan ?

Als de batterij van de mover voldoende krachtig is, kan deze inderdaad gebruikt worden als leefbatterij.   Dan dient er een schakeling gemaakt worden zodat u kan kiezen of u netstroom 230v gebruikt of 12v van de batterij.    De batterij kan dan gebruikt worden voor verlichting in de caravan , en voor het aandrijven van de waterpompjes/toilet.   De koelkast zal nooit werken op de batterij van de mover, daarvoor trekt de koelkast teveel stroom en zou de batterij direct leeggetrokken worden.

Welke soorten batterijen zijn geschikt voor caravans ?

1 -Zware loodzuur batterijen :   de VMF batterij van vroeger , dienen bijna constant aan de lader gehangen te worden

2- Gelbatterijen : worden nooit gebruikt in de caravansector

3- AGM batterijen (absorbed glass material) zoals vb de Optima batterijen : volledig opladen en loskoppelen.  Nadeel : als de batterij volledig leeggetrokken is, dient ze opgeladen te worden met een speciale snellader.  Maar we merken in veel gevallen als de batterij volledig leeggetrokken is, hebben de platen in de batterij kortsluiting gemaakt en is de batterij kapot.

4- Lithium (Li-ion) batterijen :  de nieuwste generatie batterijen, veel lichter en onderhoudsvriendelijk.   Wij werken met de Powerxtreme batterijen met ingebouwde acculader.   Een X10 van 2kg kan een caravan van  1500 kg verplaatsen , een X20 van 4 kg kan een caravan van 1800 kg veprlaatsen en een X30 van 5 kg kan een caravan van 2.000 kg verplaatsen zonder moeite.  Voor motorhomes werken we meestal met een Powerxtreme X75

 Thule Luifels

Hoe wordt een dakluifel gemonteerd ?

Europacaravans monteert altijd een dakluifel Thule volgens de voorschriften van de fabrikant, dat wil zeggen dat wij een dakluifel monteren met behulp van een volledige caravanadapter over de volledige lengte van de luifel.    Wij monteren NOOIT met dwarse adapters.

Kan de Thule-luifel dichtgemaakt worden als een voortent?

Er bestaan verschillende tenten van Thule om de luifel dicht te maken.  Let wel, dit is soms wat omslachtig en er zit altijd nog een opening tussen de caravan/motorhome en de zijwand van de luifel.     Er bestaan ook afzonderlijke zijwanden en voorwanden.  De meeste mensen zetten 1 of 2 zijwanden en eventueel een stukje voorwand.   Een zijwanden (rainblocker) kan zowel links als rechts gebruikt worden.   Een voorwand heb je in rainblocker of sunblocker (schaduwdoek) en in verschillende afmetingen van 1 tot 5 meter :

   

 

Moet de luifel ingedraaid worden bij regen?

De luifel mag blijven uitstaan, maar we raden aan om 1 poot lager te zetten dan de andere poot zodat het regenwater van het doek kan afstromen, zo voorkomt u een ‘waterplas’ op het doek waardoor het doek gaat uitrekken

Hoe maak ik de luifel Thule windvast

**  Een optionele set stormbanden van Thule is verkrijgbaar in onze campingshop Europacaravans Kluisbergen of webshop : https://shop.europacaravans.be/tenten-luifels/storm-spanbanden/thule-hold-down-side-strap-kit  

   

Bevestigingswijze :

Plaats de gebogen plaatjes in de poten

Haak de veer in op het einde van het lint.

Haak de piket aan de veer

Klop de piket in de grond en zorg dat de stormband onder 45 graden spant ten opzichte van uw luifelpoot.

** Een gebruiksmakkelijke Peggy Peg set met ankerplaten en schroefharingen om de poten van de luifel stevig in de grond te bevestigen dmv een boormachine – verkrijgbaar in onze campingshop te Kluisbergen

Opgepast : bij hevige wind of verwachte rukwinden wordt aangeraden om de luifel in te draaien !

Hoe zet ik een cassetteluifel van Thule best op ?

je vergrendelt de uitdraaizwengel in de luifelopening (afbeelding staat op zwengel)

je draait de luifel 0.5m uit

je plaatst jou opstap centraal onder het front van de luifel

neem de poten van de luifel uit

met de vinger kan u de poot indrukken en de poot uit het front nemen

de poten plaats je tegen de grond

hef nu met de poten de luifel een 10tal cm op ter ondersteuning van de luifel.

Draai nu de luifel terug 1m uit

Verplaats beiden poten zodoende de luifel blijft ondersteunt worden

Doe dit tot de luifel zijn maximale uitval bereikt en het doek gaat doorhangen

Draai de luifel terug in tot het doek terug op spanning staat.

Bevestig nu nog de eventuele stormbanden (optie)

Hoe zet ik de zakluifel Thule (Thule 1200) best op ?

Rits kant 1 open, maak op het uiteinde de velcro los

Rits kant 2 open, maak ook daar de velcro op het einde los

Plaats uw opstapje in het midden van de luifel maak ook daar de velcro los

Rol de zakluifel volledig uit  met 2 personen

Neem de poten uit de alu rol, met de vinger kan u de poot indrukken en de poot uit de rol nemen

Draai de rol zodoende de poten naar de grond richten.

Schuif de poten uit zodoende de rol op schouderhoogte komt en vergrendel deze met het grijze hendeltje (hier mag gerust wat druk op uitgeoefend worden!)

Klik de dakligger los van de poten, oefen ondertussen druk uit op de rol zodoende deze niet naar binnen valt.

Schuif de dakligger uit richting de montagesteun van de luifel die bevestigd is in de zak van de luifel.

Terwijl je dit doet hoor je het opspanmechanisme klikken (laatste 10 a 15 cm)

Klik de dakligger vast op de montagesteun

Span de luifel op met het opspanmechanisme

Plaats de voorkant van de luifel op de gewenste hoogte

Nota: indien het regent plaats je best 1 kant van de luifel wat lager zodoende het water mooi afloopt en geen waterzakken creëert!

Voortenten

Hoe condens voorkomen in de voortent ?

Condens helemaal voorkomen is helaas niet mogelijk, want we hebben geen invloed op de weersomstandigheden. Er zijn wel een aantal manieren waardoor je condensvorming kunt beperken :

1 Ventileer

Kies bij aanschaf van een tent voor een tent met veel ventilatiemogelijkheden. Condensatie kun je verminderen door ventilatieopeningen te gebruiken, bijvoorbeeld door ventilatieramen of de deur te openen. Gebruik meerdere ventilatiepunten, één is niet genoeg. Een luchtontvochtiger kan ook een uitkomst bieden, dit is een reservoir met speciale korrels dat vocht, condens en muffe geuren uit de lucht opneemt.

2. Bewaar geen natte spullen in de tent

Natte kleding en andere natte spullen zorgen voor veel condensvorming. Leg ze dus buiten de tent neer.

3. Koken : koken in de tent zorgt voor dampen en opstijgend vocht, als je toch in de tent kookt, maak dan dat zoveel mogelijk de tent geventileerd is.

4. Voor seizoenkampeerders raden we aan om in het dak van een PVC-voortent een binnenhemel te hangen. De binnenhemel vangt het condenswater van het dak op en zorgt ook voor minder condens onder de hemel.

5. Zorg voor een gesloten ondergrond. Een ecodoek met gaatjes zorgt ervoor dat er toch nog opstijgend vocht van de grond in de tent kan opstijgen. Best is eerst een dichte plastiek leggen als je voor langere tijd op dezelfde plaats staat en daarboven een tenttapijt.   Vele  seizoenkampeerders plaatsen een vaste vloer in de voortent, wat ook helpt tegen condens.

6.  Isoleer zeker NOOIT het dak, zorg ervoor dat de lucht vrij kan circuleren in de binnenkant van het dak.   Een binnenhemel mag wel, omdat er altijd nog ruimte is tussen het dak en de binnenhemel.   Een binnenhemel is behandeld tegen vocht.

Hoe maak ik mijn voortent stormvast ?

  • Als u 6 tot 12 maanden op dezelfde plaats blijft staan met de voortent opgesteld, dan raden we aan om de vaste plastiek blokjes te gebruiken in plaats van varioclips,quiclocks of fixons.

  • Gebruik een stormband om de tent extra stevig te bevestigen. De stormbanden kunnen in de clipsen van het dak bevestigd worden.  Elk merk heeft zijn eigen syteem om de stormbanden te bevestigen.

  • Gebruik een stormset met horizontale buizen om de vertikale buizen van de voortent te verstevigen (de gele buizen op de tekening hieronder)

 

 

 

Hoe zet ik best een voortent op?

Een voortent opzetten is veel gemakkelijker dan je denkt. Tenminste als je het op de juiste manier doet.

Voor een volledige voortent met buizenframe hebben we een hieronder een 10-stappenplan opgesteld, een uitbebreide versie met foto’s kan je daarna in pdf-formaat downloaden :

10-stappenplan :

  • 1 Voorbereiding

. Stel de caravan waterpas

. Stel het frame samen: dakstokken, staanders en nokstokken en leg deze op de grond op de juiste plaats

  • 2 Dak

. Schuif het dak door de rail van de caravan

. Monteer de eventuele varioclips (DWT) of quicklocsteunen (Dorema) of Fixon (Unico) op de dunne dubbele pees die vastzit aan de tentpees in het dak

. schuif deze blokjes op ongeveer de juiste afstand

  • 3 Opbouwen tentdak

. Haak de middelste dakligger in het middenste blokje

. Zet de middenstaander onder het dakgedeelte en maak de middelste dakligger hieraan vast

. Span de middelste dakligger uit. Nu heeft u de ruimte vrij om de andere framedelen te plaatsen.

  • 4 De wanden monteren

. Het dak van de tent en het frame staan nu op. Monteer nu de wanden

. Zorg ervoor dat de rits met het platte “insteekje” goed door de schuivers naar beneden wordt geschoven.

. De rits kan nu soepel dichtgemaakt worden.

  • 5 Het opspannen van de tent

. Wanneer alle wanden geplaatst zijn kunt u het totale frame gaan opspannen:

– Span eerst de dakliggers maximaal uit

– Zet de middenstaander op de juiste hoogte

– Laat de linker- en rechter hoekstaander helemaal zakken

– Span de nokliggers, de linker en rechter stangen die vastzitten aan het middenhoekstuk, maximaal uit

– Zet de linker- en rechter hoekstaander in de traprubbers en span ze op in hoogte

. Op deze manier staat de gehele tent strak inclusief uw petluifel

  • 6 Aanbrengen van de gordijnen

. Monteer vervolgens alle gordijnen aan de gordijnrail

  • 7 Montage van de tentrubbers

. Monteer de tentrubbers aan de tent. Haal de tentrubbers vanuit de achterkant door het ringetje

. Het kunststof dopje moet aan de buitenkant zitten!

  • 8 Het afspannen van de tent

. Begin bij het afspannen altijd aan de kant van de caravan. De achterste traprubber, die het dichtst bij de caravandeur zit, wordt altijd recht naar beneden afgespannen

. De buitenste traprubber wordt in een hoek van 45 º naar buiten getrokken en met een haring vastgezet.

Herhaal deze stappen ook aan de andere kant van de caravan

  • 9 Het afspannen van de tent

. Ga nu verder met de voorkant, links en rechts. Trek de hoekstaander in een hoek van 45 º naar buiten en zet deze vast met een haring

. Door beide hoekstaanders in een hoek van 45 º uit te spannen trekt u beide zijkanten en de voorkant in één lijn strak

  • 10 De uitbouw (erker) indien aanwezig 😊

. Rits de zijwand uit de tent en leg het frame klaar

. Rits de uitbouw vast aan de tent. De tweede rits in de uitbouw is om straks de zijwand van de tent weer  terug te kunnen plaatsen

De uitbouw

. De openingen bij de ritsen zijn bestemd om het frame doorheen te kunnen schuiven

. Monteer de extra bijgeleverde lapjes stof om beschadiging van het tentdoek te voorkomen

. Aan de kant van de caravan is het frame van de uitbouw in hoogte verstelbaar. Wanneer de dakligger van de voortent hoger aan de caravan is vastgemaakt is het toch mogelijk om het frame hieraan vast te maken

. Wanneer het gehele frame is geplaatst kunt u dit opspannen en de tentrubbers afspannen. Begin bij de ritsen: rubbers weer kruislings afspannen. Daarna de linker- en rechterhoek van de uitbouw. Als laatste de overige rubbers afspannen

 Koelboxen

 Garantie

Garantie op movers

Er wordt 5 jaar fabrieksgarantie gegeven op de movermerken Truma, Reich, Powrmover (Powrtouch), Ego, Quattro en ALKO

Op de batterijen/accu’s van de movers zit normaal 1 jaar garantie, tenzij er extra garantie gegeven wordt van de fabrikant.  Op de Powerxtreme accu’s zit een extra garantie zodat u 5 jaar waarborg krijgt.

Garantie op nieuwe caravan

Voor nieuwe caravans geldt altijd een bepaalde periode volledige fabrieksgarantie én garantie op waterdichtheid van de caravan. De periode is afhankelijk van merk tot merk.

Om van uw garantie te kunnen genieten is wel een jaarlijkse VOCHTCONTROLE EN CHECKUP nodig, en moet dit geregistreerd worden in het garantiesysteem van de fabrikant.

Dit is een vereenvoudigd klein onderhoud waarbij enkel het onderstel van de caravan gecontroleerd wordt  waarbij de caravan grondig gecontroleerd wordt op waterdichtheid.    Zo is er bij Knaus, Weinsberg, Sprite een 10-jaren garantie op waterdichtheid !   Opgepast, als u dit 1 jaar schrikkelt, dan kan de fabriek moeilijk doen bij een later garantiegeval…    De garanties kunnen we ingeven bij de fabrikanten tussen de 11 en 13 maanden vanaf de datum van aflevering van uw caravan.

Maak hiervoor tijdig uw afspraak !

 Winter

Hoe maak ik mijn caravan/camper winterklaar?

U maakt een caravan en camper op vrijwel identieke wijze winterklaar. Er zijn slechts een aantal punten die alleen voor campers gelden. Hieronder alle belangrijke aandachtspunten op een rijtje

Caravans & Campers :

Schoon en fris
Maak de caravan of camper grondig schoon, zowel buiten als binnen.

Water 
Laat al het water dat in de watertank staat, weglopen , zet de witte aftapkraantjes open en zet ook de waterkranen van de keukenkraan en badkamerkraan open.   Dan kan de lucht vrij circuleren in alle waterleidingen en droogt het resterende water op.
Bij de vaste tank van de camper de overlooppijp losdraaien zodat het water op de grond kan weglopen.

WC
Ook het water aflaten van het spoelsysteem van het toilet als dat afzonderlijk is !
Reinig de sceptische tank van het toilet en breng op de rubberen afsluitring wat Thetford siliconesprya aan zodat de ring niet kan vastplakken aan de klep.

Ventilatie
Maak de caravan niet volledig winddicht, laat alle ventilatie-openingen open

Combi rollo`s: Als u de caravan in de winterstalling zet trek dan de horren en / of de verduistering niet dicht. Als dit winter na winter gebeurd dan bestaat de kans dat de veertjes in de systemen uitrekken waardoor de systemen niet meer goed werken.

Carrosserie inspecteren op mogelijke ingangen en sluipwegen voor ongedierte. Controleer ook de bodem/gaas roosters op beschadigingen.

Kussens Afhankelijk van het vochtniveau in de stalling, maar zeker als u uw caravan of camper buiten staat, kussens eruit halen en bijvoorbeeld op zolder bewaren.

Koelkast leeg en schoon maken en op een kier open laten staan of het klepje van de winterstand openzetten

Eventuele voortent, luifel en windschermen droog en schoon opbergen.

Accu’s : 

– Optima-accu’s moeten volledig opgeladen worden voor de winter en de accuklemmen moeten daarna losgekoppeld zijn
– Lithium accu’s : volledig opladen in een vorstvrije omgeving en dan de accuklemmen loskoppelen, om de 6 maanden moeten ze opgeladen worden als u ze niet gebruikt

Bandenspanning controleren en zo nodig op spanning brengen.

Verwarming  Controleer een eventuele vloeistofverwarming op vorstbestendigheid.

Alle batterijen verwijderen, zoals de batterij van de ontsteking van de (Truma) kachel, de batterijen van de afstandsbedieningen

Voor campers alleen : 

Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die alleen voor het winterklaar maken van een camper gelden:

Vul de brandstoftank compleet af.

Trek de handrem niet aan, maar zet de camper in de versnelling. Bij de start van het volgend seizoen van de rem afblijven, eerst rijdt u heel voorzichtig een klein stukje en remt dan pas. Dit in verband met de kans op vast-slaande remmen.
Controleer het niveau van de antivriesvloeistof in het koelsysteem op vorstbestendigheid en vul een eventueel tekort aan.